תיקון מנעול כספת עליון

מנעול כספת עליון הינו מנעול נוסף לדלת, המגן עלינו הגנה יתירה מפני פריצות לבית. למנעול כספת עליון שלל יתרונות על פני מנעול רגיל, כפי שניווכח להלן. במקרים מסוימים, המנעול מתקלקל ותידרשו לתיקון מנעול כספת עליון. לא תמיד תיקון מנעול כספת עליון הינו אפשרי ולעיתים תידרשו להחליף את המנעול כולו. מתי תיקון מנעול כספת עליון אפשרי והאם הוא משתלם?

מנגנון המנעול

מנעול כספת לדלת הינו מנעול נוסף על המפתח הרגיל, המוצב בחלק העליון של דלת הכניסה לבית שלנו. שמו של המנעול, מנעול כספת עליון, נקרא כך מכיוון שהוא אכן משמש כמנעול לכספות והוא מוצב בחלק העליון של הדלת.

מנגנון הנעילה פועל באופן הבא – גוף המנעול מותקן בחלק העליון של הדלת כאשר הצילינדר של המנעול, בניגוד לצילינדר של המנעול הרגיל, בתוך המנעול באופן מלא וללא בליטה חיצונית. עם סיבוב הצילינדר על ידי המפתח, ישלפו שלושה בריחים מאסיביים ואלו יכנסו אל תוך בתי הבליעה שלהם המצויים בתוך המשקוף.

תקלה בכל אחד ממרכיבי המנעול – הצילינדר, הבריח, המפתח או גוף המנעול, תעורר צורך בתיקון מנעול כספת עליון. לפני שנצלול אל תוך אותן תקלות ואופציות התיקון שלהן, נפרט אודות יתרונות מנעול הכספת על פני מנעול רגיל ומנעול רב בריח.

 

מנעול סטנדרטי

מנעול סטנדרטי בנוי, למעשה, באופן דומה יחסית למנעול הכספת. אל תוך גוף המנגנון מוחדר הצילינדר. הצילינדר חלק מבחוץ ומשונן מבפנים, באופן שרק המפתח המתאים לו יוכל לפתוח אותו. הצילינדר מחובר אל גלגלי שיניים המסתובבים עם סיבוב המפתח. סיבוב גלגלי השיניים מוביל לשליפתם של ארבעה בריחים קדמיים המוחדרים אל תוך בית הבליעה ומונעים את פתיחת הדלת.

תיקון מנעול כספת עליון
תיקון מנעול כספת עליון

חסרונו של המנעול הסטנדרטי הוא היכולת לקדוח דרכו ולפרוץ את הדלת בקלות יחסית. כנגד כך, פותחו מנעולי רב בריח. מנעולי רב בריח כוללים שניים או שלושה בריחים נוספים. בריח אחד נוסף הפונה אל הקורה הנגדית, בריח עליון המוחדר אל תוך המשקוף ובמנעולים רבים בריח תחתון שבית הבליעה שלו מצוי בתוך הרצפה.

גם מנגנון המנעול הרב – בריחי אינו מושלם. הוא אמנם עמיד יותר מפני פריצות קידוח אך העמידות אינה מושלמת וגם מכה חזקה על הדלת עלולה להוביל לשבירת הבריחים ולאפשר פריצה קלה יחסית.

כנגד כל אלו, ניצב מנעול הכספת העליון. מנעול זה אינו מהווה תחליף, כאמור, למנעול הרגיל אלא תוספת בשבילו. הנעילה העילית המאסיבית מקשה מאוד על פריצה באמצעות כוח וכן על פריצה באמצעות קידוח, זאת בשל מאסיביות הבריחים והסתרת הצילינדר המקשה על קידוחו. אם כן, אלו הם יתרונות המנעול העילי המצדיקים את התקנתו.

מעבר ליתרון הממשי המנעול העליון, ניתן לייחס לו גם יתרון התרעתי משמעותי. פורץ הנתקל בדלת עם מנעול עליון, ייטה לדלג על הבית ולהמשיך לבית הבא בו לא מותקן מנעול עליון. הסיכון שבפריצת מנעול זה לא יהיה שווה עבורו ולכן הוא יוותר על הפריצה לבית שלכם.

כעת, לאחר שנוכחנו לדעת מדוע כדאי לנו להשקיע בהתקנת מנעול עילי, נוכל להכיר את המצבים המצריכים תיקון מנעול כספת עליון ונדע האם התיקון משתלם.

 

מפגעי מזג האוויר

המנעול העילי הינו גוף מתכתי. ככזה, הוא נתון להשפעות מזג האוויר. כידוע, חום גורם להתפשטות גופים מתכתיים בעוד שקור מוביל להתכווצותם. לכאורה, המנעול אמור להיות מוגן מפני פגיעות אלו אך למעשה ההגנה חלקית בלבד.

כמו כן, המנעולים העיליים הסינים הידועים באיכותם הירודה יחסית חשופים עוד יותר לפגיעות ביחס למנעולים האיטלקיים, האמריקאים או משאר המקומות בעולם.

אם כן, ייתכנו מצבים בהם הבריחים יתרחבו יותר מידי באופן שיקשה מאוד על נעילתם. במקרים אלו, תיקון מנעול כספת עליון הינו אפשרי בהחלט. המנעולן ישייף את הבריחים, או לחלופין ירחיב את בתי הבליעה. בנוסף, המנעולן ינסה למרוח את הבריחים בחומר שימנע את התרחבותם בחזרה בזמן הקרוב.

עם זאת, תיקון מנעול כספת עליון אינו מושלם והמנעול אינו יחזור, ככל הנראה, למצבו המקורי. עלות התיקון אינה מבוטלת אף היא ותעמוד על מאות שקלים. מכיוון שכך, בבואכם לבצע תיקון מנעול כספת עליון שקלו לוותר על התיקון ולבצע החלפה של המנעול הכספתי העליון.

 

אבק

לא רק חום וקור גורמים לקלקול המנעול. גם הצטברות אבק מובילה לחריקת הבריחים וגלגל השיניים ולעיתים אף לעיוות חלל הצילינדר הפנימי. ניתן לחשוב כי ניקוי האבק והחזרת המנעול לתפקוד מלא הינו הליך פשוט למדי.

ההליך אמנם אינו מסובך במיוחד, אך ככל שהאבק חדר אל תוך הצילינדר או אל פנים גוף המנעול, הניקוי דורש מיומנות ושימוש בחומרים עדינים המצויים ברשותו של המנעולן בלבד. זהו, אם כן, מקרה נוסף בו תיקון מנעול כספת עליון הינו אפשרי.

 

שחיקת הצילינדר

מקרה נוסף בו דרוש תיקון מנעול כספת עליון הוא שחיקה של שיני הצילינדר. עם הזמן, הפינים המצויים בחלקו הפנימי של הצילינדר עלולים להישחק. בעקבות כך, ההתאמה בינם לבין שיני המפתח לא תהיה מלאה. כתוצאה מחוסר ההתאמה המלאה, המפתח לא יכנס בצורה מושלמת אל הצילינדר ולא יצליח לפתוח את המנעול.

במצבים אלו, תיקון מנעול כספת עליון יכול להיות כדאי. עם זאת, התיקון אינו תיקון כפשוטו אלא למעשה החלפה מלאה של הצילינדר. העניין הוא שבניגוד לשאר מרכיבי המנעול העילי, הצילינדר ניתן להפרדה מגוף המנעול וניתן להחליף אותו מבלי להחליף את כלל המנעול. זהו, אם כן, מקרה נוסף בו מומלץ לבצע תיקון מנעול כספת עליון באמצעות החלפת הצילינדר שלו.

 

לסיכום

תיקון מנעול כספת עליון מומלץ במיוחד במקרים בהם הוא אפשרי, שכן המנעול העליון מעניק הגנה רבה לדלת ומאפשר לכם לישון בשקט ובבטחה. עם זאת, לעיתים, עלות תיקון מנעול כספת עליון יכולה להגיע למאות רבות של שקלים באופן שתיקון מנעול כספת עליון יהפוך ללא כדאי. לכן, בררו עם המנעולן מהי עלות ההחלפה לעומת עלות התיקון והגיעו להחלטה מושכלת. בהצלחה!

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

החלפת מנעול לפלדלת

דלתות פלדה הן מהנפוצות שבדלתות ישראל. לרוב, דלתות הפלדה משמשות כדלתות חיצוניות או כדלתות מוסדיות. הן מאיישות דלתות כניסה לבתים רבים בישראל, דלתות כיתות בבית

החלפת צילינדר לרב בריח

החלפת צילינדר לרב בריח הינה החלפת הבריח הנפוצה ביותר בישראל, בקרב דלתות חוץ. זאת, לאור הבנתם של מרבים הישראלים בדבר החשיבות של דלתות רב בריח.

פורץ רכבים

למי מאיתנו לא קרה, או לפחות שמענו על חבר שזה קרה לו, שיצאנו מהרכב ושכחנו את המפתחות בפנים. לאחר מספר רגעים נשמע צפצוף והרכב ננעל