החלפת מנעול לפלדלת

דלתות פלדה הן מהנפוצות שבדלתות ישראל. לרוב, דלתות הפלדה משמשות כדלתות חיצוניות או כדלתות מוסדיות. הן מאיישות דלתות כניסה לבתים רבים בישראל, דלתות כיתות בבית ספר ולאחרונה הן אף נפוצות בקרב דלתות שירותים במקום דלתות הפלסטיק השבירות.

מנגנון הנעילה בדלתות פלדה, שונה מזה של דלתות עץ או פלסטיק. מכיוון שכך, גם החלפת המנעול בדלתות אלו שונה במידת מה. להלן נפרט אודות החלפת מנעול לפלדלת מבחינת טיב העבודה, המצבים בהם היא נצרכת ועלותה.

דלתות פלדלת

כאמור, דלתות פלדה הן דלתות העשויות מסגסוגת המתכת פלדה. החברה הראשונה בישראל שיצרה ושיווקה דלתות אלו הייתה חברת פלדלת, ששמה נגזר מהלחם של המילים פלדה ודלת כמובן ושם החברה הפך למזוהה עם עצם דלת הפלדה. כיום, כאשר אנשים אומרים פלדלת הם אינם מתכוונים דווקא לחברת פלדלת אלא לכלל דלתות הפלדה.

היתרון הגדול של דלתות הפלדלת הוא המיגון הגבוה שלהן והעמידות המעולה שלהן. המיגון הגבוה מתחיל בדלת עצמה – שתי שכבות פלדה וביניהם שכבה המבודדת אש ורעש. לכך, מצטרף מנגנון הנעילה הרב – בריחי המשוכלל הנועל את הדלת באופן הרמטי.

בעוד שמנעול רגיל כולל ארבעה בריחים קדמיים בלבד, אשר נכנסים אל תוך בתי הבליעה בדלת עם סיבוב הצילינדר על ידי המפתח. מנעולי רב בריח כוללים מנגנון הגנה משוכלל הרבה יותר. אל ארבעת הבריחים מצטרפים שלושה בריחים נוספים ולעיתים אף למעלה מכך.

הבריחים אינם פונים אל אותו כיוון של ארבעת הבריחים המקוריים, אלא אחד כלפי מעלה כאשר בית הבליעה שלו מצוי בתוך המשקוף, אחד כלפי מטה כאשר בית הבליעה בתוך הרצפה והאחרון נכנס אל תוך הקורה המקבילה.

זהו, אם כן, מנגנון הנעילה של דלתות רב בריח אותו נחליף במקרים בהם תידרש החלפת מנעול לפלדלת. להלן נכיר את המצבים הקלאסיים בהם נדרשת החלפת מנעול לפלדלת ונדע מהן עלויות החלפת מנעול הפלדלת. כמובן שלא נוכל לציין את כל המקרים בהם נדרשת החלפת מנעול לפלדלת. לכן, נתמקד בסימפטומים המעידים על תקלה במנגנון המחייבים החלפת מנעול לפלדלת.

החלפת מנעול לפלדלת
החלפת מנעול לפלדלת

מפתח לא מסתובב

הסימפטום הראשון למנעול תקול המחייב את החלפת מנעול לפלדלת, הוא מפתח שלא מסתובב. ישנן מספר סיבות המובילות לפגמים בסיבוב המפתח. הפגמים נגרמים, לעיתים, עקב פגעי מזג האוויר. סיבה נוספת העלולה לגרום לבעיות בסיבוב היא הצטברות אבק בתוך הצילינדר או בתוך גוף המנעול.

יש לציין כי לא כל מצב של הצטברות אבק גוזר כליה על המנעול. פעמים רבות המנעולן יוכל לנקות את המנעול ולהחזיר אותו לשימוש. לא תצטרכו לנקוט בצעד הקיצוני של החלפת מנעול לפלדלת.

סיבה נוספת בגינה המפתח לא מסתובב כראוי, יכולה להיות שחיקה מוגברת של הפינים בתוך הצילינדר, בתוך בית הבליעה או בתוך גוף המפתח. חשוב לוודא כי השחיקה היא של הצילינדר ולא של המפתח. אחרת, ייתכן שתבצעו החלפת צילינדר לרב בריח לריק, שכן הבעיה אינה בצילינדר אלא במפתח הספציפי.

אם כן, מפתח שאינו מסתובב מהווה אינדיקציה למנעול תקול. במקרים אלו לא תידרשו בהכרח לבצע החלפת מנעול לפלדלת. ייתכן שתוכלו להסתפק בהחלפת הצילינדר בלבד ולהמשיך להשתמש בגוף המנעול ובבריחים. עם זאת, ככל שהבעיה הגורמת להיעדר הסיבוב אינה קשורה לצילינדר אלא לגוף המנעול, לא יהיה מנוס מהחלפת מנעול לפלדלת.

 

לשונית תקועה

הסימפטום השני למנעול תקול המחייב את החלפת המנעול לפלדלת הוא לשונית תקועה. אותה לשונית קטנה התלויה בידית הדלת עלולה לחייב אותנו להיערך להחלפה כוללת של מנעול הדלת שלנו.

אחד הגורמים העיקריים לתקלות בלשונית, הוא שינויי מזג האוויר. בימים חמים במיוחד, הלשונית המתכתית גדלה ומתרחבת. מנגד, בימים הקרים הלשונית מתכווצת. כל אלו מעוותים את צורת הלשונית וגורמים לקלקולה. מפגעי מזג האוויר מתעצמים בדלתות פלדלת המושפעות אף הן ממזג האוויר. כמו כן, גם טריקות חזקות של הדלת באופן חוזר ונשנה עלולות לגרום לקלקול הלשונית.

הלשונית אינה ברת ניתוק מהמנעול. מכיוון שכך, תקלה בלשונית תחייב אתכם לבצע החלפת מנעול פלדלת ולא תוכלו להסתפק בהחלפה נקודתית של הלשונית. גם תיקון לשונית אינו ריאלי במיוחד ולעיתים אף יעלה יותר מהחלפת מנעול לפלדלת כולו.

 

ידית תקולה

סימפטום נוסף המחייב את החלפת המנעול לפלדלת הוא ידית נפולה. ידית נפולה שלא מזיזה את הלשונית מעידה על תקלה במנגנון המחייבת את החלפת מנעול הפלדלת כולו. ככל שהתקלה היא אכן במנגנון ולא בהברגת הידית לדלת עצמה, הרי שתיקון המנגנון יהיה לא כדאי כלל וכלל ותשתלם החלפת מנעול הפלדלת כולו.

מאידך, ייתכן שהבעיה מסתכמת בחיבור של הידית לדלת. וודאו עם המנעולן שלכם כי הבעיה אכן במנגנון ומחייבת החלפת מנעול לפלדלת ולא בעיה בידית ורק לאחר מכן בצעו החלפת מנעול לפלדלת.

 

פגיעה בדלת

לעיתים, גם פגיעות בפלדה שבדלת יצריכו אותנו לבצע החלפת מנעול פלדלת. הפלדה אמנם עמידה יחסית, אך חשופה לפגיעות ואף להליכי כיווץ והתפשטות באירועי מזג אוויר קיצוניים. לכל אלו השפעה ישירה על מנגנון הנעילה ולעיתים לא יהיה מנוס אלא להחליף את המנעול של דלת הפלדלת וכן לתקן את הדלת.

 

עלות החלפת מנעול לפלדלת

עלות החלפת מנעול בנויה משני מרכיבים – שכר העבודה של המנעולן בצירוף עלות המפתח עצמו. מנעול לדלת פלדה לא יהיה, בדרך כלל, מנעול סטנדרטי אלא מנעול רב בריח. עלות ההחלפה של מנעול רב בריח צפויה לנוע בין 300 לבין 500 שקלים.

כאשר המנעול הוא מנעול משוכלל יותר, ההחלפה צפויה להתייקר. כך, אם המנעול שלכם משלב צילינדר חכם עלות החלפת המנעול לפלדלת תעלה לכ-600 שקלים. במידה והמנעול שלכם הוא מנעול משוריין המוגן מפני פריצות שקטות, עלות ההחלפה צפויה להגיע לכאלף שקלים.

 

לסיכום

ישנם מצבים רבים בהם נצטרך לבצע החלפת מנעול לפלדלת. ההבדל בין החלפת מנעול בדלת פלדה לבין החלפת מנעול רגילה הוא ראשית סוג המנעול – מנעול פלדה יהיה לרוב מנעול רב בריח לעומת דלת עץ בה המנעול יהיה מנעול פשוט.

שנית, ההבדל הוא במניעים לקלקול מנגנון הנעילה. מדובר אמנם במקרים חריגים, אך מנגנון הפלדה עלול לגרום לתקלות במנעול. עלות החלפת מנעול לפלדלת צפויה לעמוד על 300-500 שקלים. בהצלחה!

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

החלפת צילינדר לרב בריח

החלפת צילינדר לרב בריח הינה החלפת הבריח הנפוצה ביותר בישראל, בקרב דלתות חוץ. זאת, לאור הבנתם של מרבים הישראלים בדבר החשיבות של דלתות רב בריח.

פורץ רכבים

למי מאיתנו לא קרה, או לפחות שמענו על חבר שזה קרה לו, שיצאנו מהרכב ושכחנו את המפתחות בפנים. לאחר מספר רגעים נשמע צפצוף והרכב ננעל

תיקון מנעול כספת עליון

מנעול כספת עליון הינו מנעול נוסף לדלת, המגן עלינו הגנה יתירה מפני פריצות לבית. למנעול כספת עליון שלל יתרונות על פני מנעול רגיל, כפי שניווכח